Kisah Mawar yang Hebat  

Posted by Ahlia 'Ammar

Wanita amat sinonim sekali dengan mawar. Mawar itu amat cantik dan indah. Harum baunya, menarik si kumbang mendekatinya tanpa rasa ragu. Dirinya dipagari duri-duri yang senantiasa mengawasi sang mawar agar tidak terperangkap dengan jerat dari luar. Hebatnya Allah menciptakan si mawar dengan keunikan yang  indah sekali. Subhanallah, Maha Suci Allah Tuhan yang menciptakan segala suatu tanpa sia-sia.



Kisah mawar yang ingin dicoretkan disini bukanlah kisah yang biasa-biasa. Mawar ini memiliki keajaiban yang luar biasa. Tampak biasa luarannya namun dalamannya siapa yang tahu bukan?

Secara kebetulan dipertemukan dengan mawar-mawar hebat ini tika sedang asyik menjelajah dunia maya. Dari satu teratak maya beralih ke teratak yang lain. Tanpa sedar, menapak ke teratak yang tampak biasa namun tuannya punya ruhiyyah yang luar biasa. Inilah mawar yang ingin dikisahkan di sini. Seorang wanita bergelar mawar.

Mawar nafastari. Mungkin ada sahabat-sahabat yang pernah terjumpa atau memang kenal mawar ini. Siapa sangka wanita manis ini punyai dua orang cahaya mata comel yang masih lagi kecil. Dirinya seorang ibu tunggal yang sedang sabar dengan hebat dan tabah serta cekal demi meneruskan hidup membesarkan buah cintanya dengan suami yang sudah tiada.

“Sabar itu cantik mawar,”kata nafastari. Itu kata-kata oleh nafastari buat mawarnya. Dan sekarang nafastari sudah tiada. Baru saja dia pergi kalau tidak silap. Dan mawar berpegang dengan erat akan kata nafastari agar senantiasa hiasi diri dengan sifat mulia itu. Jika mengikut kefahaman yang diperoleh dari pembacaan di teratak mawarnafastari, nafastari meninggal kerana kemalangan jalanraya. Yang membuatkan diri sebak, mawar menceritakan bahawa dia turut sama dalam kereta yang sama pada hari kejadian. Dan dia tidak mampu berbuat apa-apa untuk menyelamatkan suaminya yang berlumuran darah melainkan menarik keluar suaminya dari kereta yang sudah remuk teruk disamping memastikan dua puterinya selamat.

Mawar adalah gelaran yang diberi oleh nafastari kepadanya. Dan embun serta kekwa merupakan buah cinta mereka. Sekarang mawar sedang tabah menempuh mehnah yang menimpa dengan sabar. Teringat akan salah satu entri mawar yang menyatakan dia amat rindu akan nafastari. Sehingga terbawa dalam mimpi. Namun, mawar terus kuat demi dua puteri. Sememangnya mawar itu akan terus merindui nafastari sehingga mereka dipertemukan di Sana kelak.

*semoga MawarNafastai kan terus sabar dan tabah seperti nasihat nafastari “sabar itu cantik mawar.” [sebak sendiri]

Mawar kedua. Hasyasofea. Terjumpa terataknya tika berjalan entah ke mana. Dia juga mawar yang hebat. Jua seorang wanita manis yang punya seorang puteri yang amat comel. Kisahnya hampir serupa dengan mawar diatas tetapi berbeza. Mawar ini juga sudah ketiadaan suami. Suaminya sudah dipanggil pulang oleh Ilahi atas asbab sakit. Saya tidak pasti sakit apa, kalau tidak silap cancer.

Terbaca kisah hidupnya begitu meruntun hati. Dari kecil lagi dirinya sudah diuji dengan mehnah yang maha hebat. Bagaimana dia masih mampu bertahan menanggung semua itu dengan senyuman yang masih terukir di bibir. Kalau tidak silap, dirinya tidak putus-putus diuji dengan kehilangan orang yang tersayang. Kehilangan kedua ibu bapa tempat bergantung, kemudian suami tempat menumpang kasih menjadikan mawar ini seorang yang amat cekal. Juga pernah beberapa kali keguguran. Subhanallah, hebatnya ujian Allah untuk dirimu mawar. Dan mawar ini juga terus cekal demi buah cinta yang ditinggalkan suaminya itu.

*semoga Mawar manis ini juga terus cekal dan tabah serta sabar.

Dan semestinya, ramai lagi mawar-mawar hebat di luar sana. Yang tidak tertulis disini. Juga tidak tersingkap dek rahsia. Subhanallah, tiap kali baca entri mereka, hati saya pilu kerana saya tidak tahu adakah saya akan sekuat mereka jika diuji sedemikian rupa. Kerapkali saya pohon pada Allah agar tidak diuji dengan ujian yang tidak mampu saya tanggung. Dan Allah pasti tahu sekuat dan sehebat manakah mawar-mawar ciptaanNYA agar disesuaikan mehnah untuk mawar-mawarNYA. Sesungguhnya Allah itu juga tidak mahu mawarNYA menanggung bebanan yang tidak tertanggung oleh mereka.

Dan saya juga mahu jadi mawar yang hebat seperti mereka. Yang terus teguh berdiri walau diasak mehnah yang pelbagai.



BintuYahya
0654 a.m
250711

This entry was posted at Monday, July 25, 2011 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

2 nasihat dari sahabat

coretan hati  

yer..dua mawar yang begitu tabah menghadapi hidup demi permata yang ditinggalkan...saya kagum dengan mawar nafastari and mawar bisikan surya,,,sedih and sayu bila membaca entri mereka...sabar itu cantik =)

July 25, 2011 at 11:24 AM

sayu hati saya terbaca kisah mereka...semoga meraka di lindungi Allah selalu..aminnn

October 5, 2012 at 11:36 AM

Post a Comment

Semangat Palestina yang takkan pernah padam!

Followers

ღ halawatul iman ღ