Aduhai Puteriku Sayang  

Posted by Ahlia 'Ammar

Saya gemar menambah ramai kenalan di facebook tidak rasmi saya. Di mana di situ semua kenalan saya bukan dari kenalan rapat, hanya kenalan di alam maya. Manakal facebook rasmi saya adalah untuk kenalan yang saya kenal. (maknanya ada dua facebook la ye. Kawan2, ce la cari fb saya yg lagi satu tu :P )


Apa yang menarik minat saya adalah kebanyakan atau majority daripada kenalan fb tidak rasmi adalah dari kalangan akhawat yang berniqob atau berpurdah. Bagaimana saya tahu mereka berniqob ya? Jeng..jeng..Sudah tentu daripada profile picture yang terpampang jelas di depan mata :D

Apa yang membuatkan saya terfikir dan tertanya-tanya adalah, apakah tujuannya mereka berbuat demikian. Maksud saya meletakkan gambar masing-masing di profile picture facebook. Hurmm..

Secara positifnya (husnu dzon), mungkin kerana ianya sebagai salah satu pengenalan diri mereka bahawa mereka adalah niqobis. Saya bersetuju dengan pendapat kak I (zaujah ust. Z) yang menyatakan bahawa mungkin kerana mereka mahu dikenali sebagai niqobis dan mengelakkan daripada orang asing terutamanya ajnabi daripa me’request friend’ dengan mereka. Secara ringkasnya, sebagai langkah menjaga diri dan identity.

Namun, bila difikirkan secara su’u dzon (macam jahat pula kan..hik2, bukan jahat nakal aje :P) kenapa ye perlu diletakkan profile picture yang agak berlebihan dan keterlaluan. Contohnya gambar yang diletakkan difokus pada bahagian mata yang dicelak tebal memandangkan bahagian wajah yang lain terlindung. Ada juga yang saya pasti memilih gambar yang terbaik dengan pose yang terbaik untuk diletakkan sebagai profile picture bukan?

Apa yang menyedihkan lagi adalah bilamana akhlaknya tidak seindah rupa yang dilindung rapi :( Bukan bermaksud saya mengkaji atau menyiasat latar belakang mereka ye. Ini berdasarkan kepada pemerhatian saya tiap kali saya login ke facebook tersebut.

[Oh ye,harus diingati di sini bahawa ianya bukan untuk semua niqobis ye. Untuk segelintir sahaja. Sebabnya saya turut mengenali niqobis lain yang indah akhlaknya seindah wajahnya yang terlindung rapi. Sunhanallah! ]

“ Maaf, ana tidak approve request daripada kalangan lelaki! ”

“ Maaf, ana tidak suka dan tidak akan chat dengan lelaki! ”

“ tolong jangan ganggu ana lagi, ana tidak bersahabat dengan lelaki! ”

Ohh, ayat apakah itu? Toink..toinkkk… (-_-”) Ayat tersebut seolah-olah anda sedang bangga dengan dirimu kerana ramai lelaki cuba mendekatimu.

Lebih malang lagi apabila ayat-ayat itu anda post di wall facebook di mana ramai yang dapat melihat, membaca lantas mengomen status anda itu.

Lebih dahsyat lagi apabila ada sanggahan atau teguran dari mereka yang bergelar lelaki, mulalah anda melenting tak tentu pasal. Ohh, saudariku sayang.. mengapakah kalian begitu…

Akhawat yang kucintai dan kusayangi kerana Allah, jika benar dirimu bertujuan untuk menjaga dirimu daripada pandangan liar ajnabi, sudah pasti kalian perlu menjaga hati terlebih dahulu. Benarkah tujuan kalian itu betul? Adakah ianya dalam lingkungan redha Ilahi? Apakah tiada cara lain untuk dirimu memperkenalkan dirimu di alam maya selain meletakkan gambar masing-masing. Hurmm..

Antara solusinya yang saya dapat fikir setakat ini, jika kalian masih bertegas untuk terus meletakkan gambar anda yang berniqob, pastikan gambar itu dari jauh, maksudnya gambar itu apabila dilihat kelihatan kecil dan tidak nampak dengan jelas sangat diri anda sekiranya dijadikan profile picture. Elakkan dari meletakkan gambar yang dekat dan focus kepada bahagian tertentu contohnya mata ye.

Solusi yang kedua, letaklah gambar yang ramai-ramai. Maksudnya, cuba elakkan meletak gambar anda berseorangan diri. Kalau letak gambar ramai-ramai, tidaklah anda menjadi focus utama dalam gambar tersebut. Kan molek begitu..^_^

Solusi seterusnya, cuba privatekan semua gambar anda di facebook. Sekiranya gambar yang anda letak itu adalah untuk tatapan saudara atau teman rapat, anda boleh customize dan edit info gambar tersebut supaya HANYA mereka sahaja yang boleh melihatnya.

Solusi seterusnya. Err.. dah takde idea pulak. Apapun solusi yang anda terfikir, moga ianya adalah untuk kebaikan diri anda juga. Dan inshaAllah dalam linkungan redha Ilahi. (^_^)v

Namun yang pastinya, lebih indah dan molek andai anda tidak meletakkan gambar anda sendiri sebagai profile picture.  Letaklah gambar baby ke, kucing ke, kartun ke, kawanimut ke. Kan lagi comel. Hihi.. :P

Sebenarnya, teguran ini bukanlah datangnya dari saya. Saya sekadar menyampaikan apa yang suami saya katakan. Kita tak tahu apa yang bermain di fikiran orang lelaki apabila melihat gambar wanita. Susah tau nak teka. Saya pun tak pandai lagi nak teka fikiran suami saya.  

Kesimpulannya, kalau nak marah, jangan marah saya ye, marah suami saya. Aci tak? :P



P/s : teguran ini bukan untuk niqobis saja ye, ianya adalah untuk semua yang bergelar wanita. Dan yang paling utama teguran ini adalah untuk diri saya juga. ^_^

This entry was posted at Sunday, June 19, 2011 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 nasihat dari sahabat

Post a Comment

Semangat Palestina yang takkan pernah padam!

Followers

ღ halawatul iman ღ